UMNO tidak gemar menerima orang lain kedalam kumpulan mereka, mereka ibarat membahagi-bahagikan harta rampasan perang sesama mereka saja. UMNO lebih suka pintunya tertutup sedangkan parti yang satu lagi itu suka membuka pintunya seluas-luasnya kepada sesiapa saja.
"Mengkritik tidak bererti menentang, Memuji tidak semestinya menyokong, Menegur tidak bermakna membenci, Dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik"

Wednesday, May 16, 2012

DAP Tidak Layak Dipercayai Oleh Orang Melayu

DAP yang merupakan sebuah parti yang dimonopoli kaum cina yang sebahagian ahlinya penah menjadi penyebab belakunya peristiwa 13 Mei, sudah pasti tidak sesuai untuk diberi ruang kepercayaan oleh orang Melayu. DAP berteraskan politik perkauman. Itulah yang digambarkan bekas naib Pengerusi DAP. Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim sehingga mengambil keputusan meninggalkan DAP dan Tunku Abdul Aziz Buktikan DAP Tidak Layak Dipercayai Oleh Orang Melayu.

Malah DAP dikaitkan mempunyai polisi dan hubungan rapat dengan PAP. Orang melayu Malaysia telah membuka mata sejak lama lagi dengan melihat bagaimana PAP melayan warga melayu Singapura. Menyebabkan kedua-dua alasan ini menjadikan ramai melayu di Malaysia melebel DAP sebabagi parti yang tidak boleh dipercayai.

Berdasar dari hakikat itu DAP telah bertindak memikat orang melayu melalui membawa masuk Tengku Abdul Aziz dan dilantik menjadi Naib Pengerusi DAP malah lebih agrasif lagi menarik berberapa orang melayu untuk dicalonkan sebagai calon bertanding DAP dalam PRU13.

Dalam Pakatan Rakyat pula DAP menjadi raja kerana mampu mengawal Anwar Ibrahim dan Nik Aziz menjadi tenaga kerja yang cuba memikat melayu mempercayai DAP. Sehingga PAS sanggup fisabilillah bersama DAP, menjemput sebagai tetamu ceramah di surau-surau. Malah PAS lebih memuliakan DAP dari oarng islam lain. Ini sudah tentu memberi hebuan besar buat DAP meraih kepercayaan masyarakat Melayu.

Tetapi sifat perkauman yang melampau DAP belum juga dapat kikiskan kerana sudah menjadi darah kesumat warga DAP. Sekarang DAP tertekan ketika saat-saat akhir menanti keribaan PRU13 apabila segala yang dirancangnya mula menemui kegagalan. Ini jelas dilihat apabila hanya Tunku Abdul Aziz yang benar-benar berada dalam sistem pentabiran DAP, telah bertindak meninggalkan parti dan memberi alasan DAP berteraskan politik perkauman.

No comments: