UMNO tidak gemar menerima orang lain kedalam kumpulan mereka, mereka ibarat membahagi-bahagikan harta rampasan perang sesama mereka saja. UMNO lebih suka pintunya tertutup sedangkan parti yang satu lagi itu suka membuka pintunya seluas-luasnya kepada sesiapa saja.
"Mengkritik tidak bererti menentang, Memuji tidak semestinya menyokong, Menegur tidak bermakna membenci, Dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik"

Tuesday, May 22, 2012

Kategori "BERSIH"

Kategori Manusia Yang " BERSIH "

1. Depa yang benar benar mahukan pilihan raya yang bersih. Mungkin hanya 10% sahaja dari yang keluar. Tapi depa salah anggapan, salah maklumat, salah baca. Sebenarnya hampir kesemua kemahuan Bersih 2.0 dulu dah di penuhi. Baca lah blog Jebat Must Die yang memberi penerangan sepenuhnya fasal kemahuan itu dah di penuhi.

DS Najib pun pandai juga. Penuhi apa yang Bersih 2.0 tuntut. Segala apa yang boleh. Fasal "42,000 pengundi keraguan" tu dah di beri penerangan bertalu talu oleh Pengerusi SPR. Kena makan masa, kena ikut uandang undang, tak boleh kensel sahaja nama nama itu, kalau tak, boleh di saman. JK Pemandu Bersih sudah terlajak. Atau ada yang sudah diam diam subahat dengan puak parti politik. Teruskan agenda demo jalanan depa jugak.

2. Orang parti parti politik. DAP, PAS, PKR. Sekurang kurang 60% jenis ini. Orang anti-Lynas yang di hasut DAP sejak demo di Kuantan lagi. Orang PAS yang di bawa dengan "busloads of Pokciks and Mokciks for free jalan jalan di KL". Fikirlah berapa ramai yang kerja kampong, atau kerja sendiri di pekan, di bandar bandar di Kelantan dan Kedah yang berkejar dapatkan peluang begitu. Mungkin masih ada lagi yang belom pernah lihat KL, atau pergi sekali dengan duit sendiri lihat dengan seimbas.
Ini peluang tambang free, penginapan free, makan free, duit kocek pun di beri.

3. Muda mudi, penuntut penuntut, kerja sendiri atau makan gaji di perusahaan perusahaan kecil di sekitar bandar atau di pinggiran kota, yang bukan orang politik. Depa jenis yang boleh dapat kelepasan pada hari Sabtu. Penuntut penuntut pun kebanyakannya masih kurang faham politik, pergi ke perhimpunan hanya "mahu lihat", "mahu pengalaman", atau mencari "excitement" di hujung minggu. Kita sendiri pun begitu di masa menuntut. Saya fikir ada tak kurang dari 20% jenis yang bukan orang politik begini.

4. "Uncles and aunties". Selain dari Pokcik dan Mokcik yang pakai ketayap putih, yang kita tahu ahli, atau penyokong, atau hanya berkawan sekampong dengan orang PAS, yang di "deliberately imported" dari Kedah & Kelantan - ada juga yang di KL, PJ dan Lembah Klang, yang dah bersara, termasuk yang pernah berkerja dengan Kerajaan. Kebanyakan mereka ini bukan Melayu. Geramkan Kerajaan berlebihan Melayu, DEB mengutamakan Melayu, maka sekarang ada peluang menyokong apa saja yang mereka fikir boleh menukar keadaan. Walau pun nyata pergi ke Dataran Merdeka itu salah. Sebab menghasut, melawan Perinah Mahkamah supaya jangan cabuli Dataran Merdeka.

Mereka ini fikir mereka tidak akan rugi apa apa. Seperti keturunan India/ Sri Lanka bekas Duta Malaysia ke US di tahun 1990an. Yang isterinya menulis di blog menerangkan pengalaman mereka yang berumur 70 tahun (isteri) dan hampir 80 tahu (suami). Tak rugi, tapi kelaparan tak dapat makan hingga pukul 4 petang, tunggang langgang di tolak bila rusuhan berlaku, suami terbaring terlentang, isteri terpelesok dalam tempat air ke hape, lari berterabur dari satu tempat ke satu tempat, basah baju di sembur air kimia, keluar air mata kena semburan gas pemedih mata. Padan muka depa berdua yang dah tua.

Jadi, pada umumnya, yang betul betul mahukan "free and fair elections" kononnya, hanya segelintir sahaja. Yang lain mahukan porak peranda, mahu "join the crowd", dapat pengalaman, dapat "excitement", hiburan hujung minggu, dan "free trip to KL".

No comments: