UMNO tidak gemar menerima orang lain kedalam kumpulan mereka, mereka ibarat membahagi-bahagikan harta rampasan perang sesama mereka saja. UMNO lebih suka pintunya tertutup sedangkan parti yang satu lagi itu suka membuka pintunya seluas-luasnya kepada sesiapa saja.
"Mengkritik tidak bererti menentang, Memuji tidak semestinya menyokong, Menegur tidak bermakna membenci, Dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik"

Monday, August 31, 2009

Isu Kepala Lembu

Jamil Isa, salah seorang jawatankuasa tindakan penduduk Seksyen 23 telah membuat laporan polis terhadap pihak yang didakwanya telah mempolitikan perarakan hari Jumaat mereka hingga menimbulkan ketegangan kaum.

Beliau menuntut polis menyiasat beberapa personaliti khususnya, Khairy Jamaluddin, Dato Seri Samy Velu, YB Khalid Samad, dan YB Rodziah Salleh yang telah membuat kenyataan yang meningkatkan suhu perkauman untuk mengalihkan tumpuan orang ramai kepada isu yang hanya isu setempat.

Menurutnya, kepala lembu itu ditujukan kepada wakil-wakil rakyat dan Menteri Besar berugama Islam dan bangsa Melayu. Simbol disebalik tindakan mereka adalah menyamakan keputusan dan cara mereka bertindak dengan bintang lembu.

Suara tidak puashati kumpulan Melayu Islam terhadap pemimpin Melayu Islam tidak membabitkan penganuit Hindu dan tidak harus diinterpretasi sebagai menghina penganut ugama Hindu.

Pelbagai pihak mengutuk tindakan penduduk Seksyen 23 berarak menjinjing kepala lembu pada hari Jumaat lepas.

Pemimpin politik dari kedua-dua belah mengecam penduduk Seksyen 23 seolah-olah mereka tidak mempunyai sikap toleransi terhadap pembangunan kuil di kawasan mereka.

Kenyataan yang dibuat jelas tidak berasaskan fakta sebenar dan hanya bertujuan untuk bermian politik kepartiaan. Padahal perarakan melibatkan semua ahli dalam pelbagai parti politik.

Asal isu ini bermula apabila wakil rakyat Shah Alam, Khalid Samad dan ADUN Batu Tiga, Rodziah Salleh beserta pihak Menteri Besar dan Dr Xavier Jeyalumar membuat keputusan tanpa berbincang dan mengambil kira suara rakyat Seksyen 23.

Tapak untuk kuil di Seksyen 22 telah diwartakan dan diluluskan oleh pentadbiran BN sebelum ini tetapi mereka melayan kerenah penganut Hindu di kuil Sekseyn 19 yang degil.

Dari tinjauan penulis dengan penduduk Seksyen 23, banyak kebenaran telah disorokkan oleh exco-exco Pakatan Rakyat Selangor dan wakil rakyat penduduk ini.

Jelas sekali kesemua pihak atasan telah mengkritik mereka tidak mengetahui latarbelakang mengenai kuil Seksyen 19 dan masaalah yang dihadapi oleh penduduk di situ. Ini yang sebenarnya asas penentangan penduduk. (Perkara ini akan didedahkan sepenuhnya di tulisan akan datang.)

Salah seorang penduduk memberitahu bahawa jawatankuasa tindakan penduduk telah megumpulkan maklumat dan dokumen serta timbalbalas dari penduduk dari Seksyen 19 mengenai kuil bermasaalah yang dipaksa pindah ke kawasan mereka.

Kuil tersebut dikatakan mempunyai hubung kait dengan kumpulan samseng 303 dan banyak laporan polis telah dibuat oleh penduduk terhadap kumpulan samseng India ini yang sering mengganas dan mengugut penduduk.

Buat setakat ini, 68 laporan polis telah dibuat terhadap kumpulan penduduk Seksyen 23. Selain YB Khalid, YB Rodziah dan YB Dr Xavier, laporan-laporan polis yang lain datang dari penganut-penganut Hindu. Semasa tulisan ini dibuat, nampak kelihatan di balai polis Seksyen 11 Shah Alam beberapa orang penganut Hindu dilihat masih sedang membuat laporan.

Jawatankuasa penduduk sedang disoalsiasat oleh polis di balai polis tersebut. Dijangka satu sidang akhbar akan dibuat oleh penduduk besuk dan lebih banyak lagi pendedahan akan dibuat.

Sementara itu, kita ingat kembali laungan yang Pakatan Rakyat suka jeritkan berkali-kali. "Suara rakyat suara keramat!"

Adakah mereka fahami laungan yang dibuat? Atau bila berkuasa, mereka sudah tidak pedulikan suara keramat tersebut kerana mereka dipilih. Paling meluatkan adalah bila salah, mereka cepat menuduh rang lain. Ini sikap tidak bertanggungjawab.

Fikir-fikirkan keputusan anda untuk PRU13. Jangan tersilap lagi.

Parpukari Blogspot

No comments: