UMNO tidak gemar menerima orang lain kedalam kumpulan mereka, mereka ibarat membahagi-bahagikan harta rampasan perang sesama mereka saja. UMNO lebih suka pintunya tertutup sedangkan parti yang satu lagi itu suka membuka pintunya seluas-luasnya kepada sesiapa saja.
"Mengkritik tidak bererti menentang, Memuji tidak semestinya menyokong, Menegur tidak bermakna membenci, Dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik"

Monday, August 31, 2009

Salam kemerdekaan

Salam Kemerdekaan Malaysia...Salam Kemerdekaan Parit Buntaq ( Parit Buntar )......

Tepat jam 12 malam saya mengambil kesempatan untuk round2 keliling Parit Buntaq dari Pusat Bandar ke Pekan Lama dan terus ke Taman Pekaka ( walaupun dah masuk area Penang tu ) kira Parit Buntaq jugak la

Suasana sambutan tahun ni tetap meriah walaupun tiada sambutan rasmi. Kelihatan
kelibat anak anak muda Parit Buntaq dalam kelompok kelompok kecil menunggang motosikal sambil membawa Bendera Malaysia. Mereka lebih tahu menilai erti kemerdekaan dari daripada masyarakat yang asyik dok kutuk mat2 motor ni tapi malam merdeka dok berselimut di rumah.

Mungkin tiada sambutan macam macam tahun tahun yang lepas kerana 31 Ogos jatuh dalam Bulan Ramadhan yang mulia ataupun kerana tiada peruntukkan kerana duit dah habis untuk biayai tunjuk perasaan yang dok asyik nak bubar DUN. Apapun setiap
pemimpin ada alasan tersendiri atau helah bela diri untuk menutup kelemahan masing2. Saya sempat jugak round semua rumah pemimpin dan bekas pemimpin politik….haram satu bendera pun tak dak . tunggu bendera free jugak ka?

Bila melihat kelompok anak anak muda yang berkeliaran menunggang motosikal tanpa arah tujuan sambil membawa Bendera Malaysia terlintas dalam fikiran saya, kemana perginya pemimpin2 anak anak muda ini . Sepatutnya dalam keadaan ini lah mereka tampil untuk mengatur pelbagai program supaya remaja2 ini dalam kawalan.

Kemana perginya Ketua Pemuda Umno ... takkanlah dah habis duit pewakilan UMNO
tempohari atau dok plan nak tukaq kereta baru pulak ataupun dok menyorok kat area Bagan Serai nun....Buatlah apapun cikgu ...amanah yang diberikan jangan diabaikan ...bila dah jadi darah daging bagi makan anak bini.

Ketua Pemuda PAS pulak ...takkanlah dok merayakan kemenangan di Permatang Pasir lagi ( Seonok tengok Melayu maki hamun Melayu ) ataupun dok kalut nak Bubar DUN ...manalah tahu kot2 ada harapan jadi calon. Itupun kalau pemimpin yang ada nak bagi peluang . kalau yang tua macam di Kelantan nun pun tak mau pencen inikan pula yang muda belia macam di Parit Buntaq





Hentikanlah berangan tu....kalau ader rezeki tak kemana...... Pemimpin NGO tak payah dok habaq la....bukan takdak pemimpin pemimpin hebat pemuda yang hebat-hebat di Parit Buntaq ni...Bangunlah generasi muda....Jangan sampai Melayu Hilang Di Nusantara......Generasi muda perlukan kepimpinan anda.

No comments: