UMNO tidak gemar menerima orang lain kedalam kumpulan mereka, mereka ibarat membahagi-bahagikan harta rampasan perang sesama mereka saja. UMNO lebih suka pintunya tertutup sedangkan parti yang satu lagi itu suka membuka pintunya seluas-luasnya kepada sesiapa saja.
"Mengkritik tidak bererti menentang, Memuji tidak semestinya menyokong, Menegur tidak bermakna membenci, Dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik"

Friday, September 4, 2009

Parit Buntaq Tok Guru Politik

Kawasan Parit Buntar dianggap sebagai guru politik di Perak dan di Malaysia kerana mempunyai sejarah politik yang hebat. Parit Buntar berjaya meletakkan wakil rakyat PAS yang pertama dalam Majlis Perundangan Persekutuan melalui Tuan Guru Haji Ahmad bin Tuan Husin di Parlimen Kerian pada tahun 1955.

Parit Buntar juga telah berjaya beberapa kali kerusi-kerusi DUN dan Parlimen dimenangi oleh pembangkang ( PAS )dalam pilihanraya umum.

Dalam keadaan tempat lain PAS gagal memenangi kerusi, di Parit Buntar PAS berjaya menang. Pada tahun 1999, PAS menang di Parlimen Parit Buntar dan DUN Titi Serong. Pada pilihanraya yang lepas, PAS sekali lagi menang kedua-dua kerusi ini.

Parit Buntar adalah antara lima parlimen di Malaysia yang PAS mencatat majoriti yang tinggi . Sokongan orang Melayu, Cina dan India di Parit Buntar sangat tinggi sehingga menyebabkan PAS di Parit Buntar mendapat kejayaan yang besar.

PAS Parit Buntar juga banyak sejarah yang menyebabkan PAS Pusat terpaksa turun menyelesaikannya. Parit Buntar ada sejarah kepimpinan Kawasan yang melawan arus.

UMNO Parit Buntaq juga tidak terlepas sejarah tersendirinya...Setiap calon BN yang menang di Kerusi Parlimennya akan digantikan dengan calon yang bakal kalah.. cerdiknya UMNO parit Buntaq.UMNO Bahagian pulak gemar mencalonkan calon calon kontrovasi untuk kepimpinan pusat...banyak masyuk la tu.....

No comments: