UMNO tidak gemar menerima orang lain kedalam kumpulan mereka, mereka ibarat membahagi-bahagikan harta rampasan perang sesama mereka saja. UMNO lebih suka pintunya tertutup sedangkan parti yang satu lagi itu suka membuka pintunya seluas-luasnya kepada sesiapa saja.
"Mengkritik tidak bererti menentang, Memuji tidak semestinya menyokong, Menegur tidak bermakna membenci, Dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik"

Friday, October 2, 2009

ISA Samad

Pengumuman Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa bekas Naib Presiden Umno, Tan Sri Isa Samad sebagai calon BN agak mengejutkan.

Memang Bagan Pinang cukup kritikal buat Umno-BN. Ia pertarungan hidup dan mati. Momentum kemenangan 7-0 Pakatan Rakyat dalam semua pilihan raya kecil di Semenanjung selepas tsunami politik 8 Mac 2008 mesti dihentikan.

Ya, walau dengan apa cara sekalipun, apatah lagi jika kemenangan PAS di Bagan Pinang, seperti ditegaskan Tuan Guru Abdul Hadi Awang, dianggap petanda penguasaan Pakatan di selatan tanahair, yang membolehkan kerajaan pusat yang baru dibentuk selepas pilihan raya umum ke-13.

Ternyata Umno-BN masih belum selesa dengan jumlah pengundi pos yang cukup besar di Bagan Pinang. Apa jua faktor yang dilihat dapat menambah undi tidak akan disesiakan meskipun dari segi jangka panjang ia boleh memudaratkan prestasi BN.

Boleh selamatkan 'maruah' BN

Walaupun Isa - Ketua Umno Telok Kemang dan Menteri Besar Negeri Sembilan selama 22 tahun - pernah disabitkan dengan rasuah politik dan digantung keahlian Umnonya selama tiga tahun mulai 24 Jun 2005, namun beliau adalah satu-satunya calon yang diyakini boleh menyelamatkan maruah BN. Satu hakikat yang pelik tetapi bagi Umno yang "tercungap-cungap kelemasan", pilihan talian hayatnya begitu terbatas.

BN tidak boleh kalah di Bagan Pinang, malah ia perlu menang dengan majoriti lebih besar, bagi memulihkan imejnya menjelang pilihan raya umum akan datang.

Dalam pilihan raya umum 2008, Negeri Sembilan adalah benteng terakhir yang menghalang kemaraan Pakatan ke selatan.

Sebaliknya, dengan memilih orang seperti Isa, yang mungkin boleh membantunya mencapai misi di Bagan Pinang, tetapi keseluruhan wajah Umno-BN akan menjadi lebih hodoh dan gelap. Dr Mahathir Mohamad menyedari hakikat ini namun ia seperti tidak dihiraukan Najib.

Presiden Umno itu juga melanggar tradisi apabila tiba di lokasi majlis pengumuman calon selepas Muhyiddin mengisytihar Isa sebagai lawan Zulkefley.

No comments: