UMNO tidak gemar menerima orang lain kedalam kumpulan mereka, mereka ibarat membahagi-bahagikan harta rampasan perang sesama mereka saja. UMNO lebih suka pintunya tertutup sedangkan parti yang satu lagi itu suka membuka pintunya seluas-luasnya kepada sesiapa saja.
"Mengkritik tidak bererti menentang, Memuji tidak semestinya menyokong, Menegur tidak bermakna membenci, Dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik"

Thursday, October 22, 2009

Sudahlah Sivakumar

Mudah! Sangat mudah! Kepada sesiapa yang ingin menjadi Speaker Dewan Undangan bagi mana-mana negeri, maka bolehlah mendapatkan "letter head" surat rasmi Speaker itu dari mana-mana kedai "printing". Sesudah itu, maka bolehlah individu yang "kemaruk kuasa" itu menulis apa saja yang dia mahu. Tulislah apa saja mengikut kehendak hati, sama ada mahu sidang DUN itu hanya boleh dihadiri oleh sanak seaudaranya, sepupu sepapatnya, ketua kampungnya atau "opis boy"nya. Tulislah apa saja. Mungkin individu tersebut boleh menjadi seorang Speaker DUN yang diiktiraf!

Sivakumar, seorang YB yang tak tahu malu telah menggunakan "letter head" Speaker Dewan Undangan Negeri Perak tanpa kuasa. "Suka-suka hati" sahaja "berlakon" seakan-akan dialah Speaker DUN yang "sebenar". Siapa yang tidak menghormati undang-undang, maka bolehlah dikatakan bahawa individu tersebut tidak bertamadun. Dalam hal ini, bolelah dikatakan bahawa seorang India yang bernama V. Sivakumar yang menwakili DUN Tronoh adalah seorang yang tidak bertamadun,mengingkari perintah dan hukum mahkamah. Walaupun YB-YB dari Pakatan Rakyat itu ramai yang bekerjaya sebagai peguam, nampaknya peguam-peguam itu sendiri tidak menghormati undang-undang! Hairan pula, ke mana perginya "Bar Council"? Apakah mereka tidak mengambil tindakan disiplin kepada ahli-ahli mereka yang tidak mendaulatkan undang-undang? "Bar Council" sudah tidak mengamalkan "Rukun Negara"kah?

Cukup menyampah melihat kerenah Sivakumar. Sudahlah tempohari dia tidak menghormati DYMM Raja Nazrin sehingga Baginda terpaksa menunggu lebih dari lima jam untuk merasmikan persidangan DUN. Kini Sivakumar buat perangai lagi. Teruk betul perangainya. Apakah kita boleh menyebut bahawa si Sivakumar ini sebagai "bermoral"? Mungkin Sivakumar "syok sendiri" bersama rakan-rakannya. Sesungguhnya Sivakumar ini hanya layak untuk menjadi "speaker radio", "speaker audio rumah orang kahwin" atau "speaker dewan bawah pokok"! Di situ sahaja tahap individu seperti Sivakumar ini. Akal dan taraf dirinya tidak menepati ciri-ciri seorang pemimpin rakyat. "Low class"..!!!

Bagaimanakah nasib rakyat di Tronoh sekarang? Wakil Rakyatnya sebok "gilakan kuasa". YBnya sebok bersidang di "bawah pokok". Apa yang di"sidang"kan pun tak tahu. Entah "boleh pakai" atau tidak persidangan "ala-ala kedai kopi" tersebut, mereka pun tidak tahu. Tidakkah rakyat di Tronoh merasa malu dengan tindakan Sivakumar itu? Saya yakin ada di antara mereka yang menyesal tak sudah. Ada yang menrungut, ada yang "menjuih bibir". Ada yang dah bosan, malah ramai yang sudah mengisi borang 'Parti Kerajaan". Khabarnya, sudah ada yang sudah tutup cawangan! Kalau ada pun, cawangan itu hanyalah ibarat "hidup segan mati tak mahu". Malu berwakil rakyatkan Sivakumar!

No comments: