UMNO tidak gemar menerima orang lain kedalam kumpulan mereka, mereka ibarat membahagi-bahagikan harta rampasan perang sesama mereka saja. UMNO lebih suka pintunya tertutup sedangkan parti yang satu lagi itu suka membuka pintunya seluas-luasnya kepada sesiapa saja.
"Mengkritik tidak bererti menentang, Memuji tidak semestinya menyokong, Menegur tidak bermakna membenci, Dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik"

Monday, November 16, 2009

Cadangan: KPI untuk Wakil Rakyat

Sekarang kita telah mendengar sendiri,kita telah membuat penilaian sendiri atau membaca pelbagai reaksi dari orang lain mengenai apa yang telah diperkatakan semasa perhimpunan agung tempoh hari, semua ini amat jelas, terang dan nyata.

Isu balaci, pembodek, kaki ampu, pak turut atau apa juga gelaran kepada individu ini adalah terang dan jelas merungkaikan matlamat yang dibawa oleh mereka, individu ini juga lah dikatakan sebagai pemecah kepada perpaduan didalam parti, mereka ini juga adalah setitik racun yang dicampur dengan madu dimana bertindak membunuh secara perlahan keutuhan yang terjalin, semua ini berlaku kerana kebanyakkan daripada mereka mengamalkan sikap “Matlamat menghalalkan cara”.

Persoalannya disini, apakah matlamat sebenar kewujudan mereka ini, apakah UMNO perlu menagih pandangan dan simpati dari mereka? Begitu pentingkah mereka ini didalam UMNO? sementelahkan kita telah disarankan membuang terus spesis ini didalam parti-bertindak lah sekarang-

Adalah menjadi tugas bagi kepimpinan UMNO disemua peringkat memainkan peranan untuk mengubah dan membina semuala struktur organisasi UMNO agar menjadi lebih utuh, kukuh dan dipercayai oleh rakyat.

Dicadangkan Bagi YB-YB pula penilaian mereka bukan dinilai oleh orang yang mereka kenali didalam politik akan tetapi sebaiknya mereka dinilai oleh rakyat setempat yang tiada berkepentingan didalam politik- dengan memperlihatkan bagaimana YB YB ini menjalankan tugasan untuk rakyat, populariti mereka dimata rakyat bukan populariti mereka ini dikalangan pengikut yang hanya tahu membodek.

Rakyat berhak membuat aduan secara terus kepihak atasan tanpa ada garisan pemisah yang boleh menapis aduan tersebut. Sebaiknya dua surat aduan dihantar iaitu saru kepada peringkat Negeri dan satu diperingkat Pusat-Saya rasa dengan cara ini mana mana wakil rakyat yang asyik menjauhkan diri daripada rakyat akan menerima akibat daripada sikap mereka tidak menjalankan tanggungjawab.

Penilaian mereka ini juga boleh dibuat melalui kes kes terpinggir didalam bahagain masing masing, kes kes pengagihan tanah tanah kelompok, kes kes bantuan untuk orang miskin, yang tidak sampai kepihak yang sepatutnya. Disini kita dapat melihat penerima bantuan, tanah terpinggir dan lain lain yang berkaitan.

Pada kebiasaan sekarang jika ada tanah tanah kelompok, hanya orang orang tertentu sahaja diperingkat bahagian yang mengecap nikmatnya, bagi rakyat bawahan yang tiada sekeping tanh pun, hanya dapat melihat sahaja.Perkara ini mesti disiasat oleh pihak Negeri, Pusat atau SPRM dari sudut kelayakan, kemampuan penerima. Baru lah UMNO akan mempunyai

No comments: