UMNO tidak gemar menerima orang lain kedalam kumpulan mereka, mereka ibarat membahagi-bahagikan harta rampasan perang sesama mereka saja. UMNO lebih suka pintunya tertutup sedangkan parti yang satu lagi itu suka membuka pintunya seluas-luasnya kepada sesiapa saja.
"Mengkritik tidak bererti menentang, Memuji tidak semestinya menyokong, Menegur tidak bermakna membenci, Dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik"

Monday, November 30, 2009

Parit Buntar Dan BTN

Hari ini saya terpanggil untuk mengulas Isu BTN yang sedang hangat diperkatakan oleh pelbagai media hari ini. tapi apa yang ingin saya luahkan disini bukan pengisian yang dijalankan melalui program BTN tetapi apa yang BTN telah lakukan di Parit Buntar dan menyebabkan Melayu pernah hilang kekuasan di Perak tempohari.

Ini berlaku dalam pilihanraya yang lepas. Apa yang difahamkan BTN juga memainkan peranan penting dalam menentukan calon bagi BN dalam pilihanraya. Kebetulan waktu tu DARS merupakan Timbalan Menteri yang menjaga BTN. Cuba lah kita bayangkan apabila BTN ditugaskan untuk mencari calon untuk BN sedangkan bossnya juga kemaruk walaupun dah tahu dirinya tidak lagi disukai.Hasilnya dengan bangga mengumumkan Parit Buntar disapu bersih.

Apa yang menjadi masalah kru kru BTN ni ada kepentingan masing masing , yang kemaruk nak jadi calon ni apa lagi mula menghampiri kru kru BTN ni. manalah tahu kot2 nama dicalonkan, KRU KRU BTN ni juga manusia yang mudah gelap mata " GIVE N TAKE " la katakan. Lu Tolong Gua , Gua Tolong Lu.

Ada seorang KRU BTN tu dikenali dengan gelaran GEAR BOX ( bekas guru ).sibuk kehulu kehilir mengusung "ijazah" BTN seolah olah dialah yang akan menentukan calon nanti.Ramai juga KRU KRU BTN yang saya kenali dikawasan Kerian ni. kebetulan pulak adalah terdiri dari orang orang kuat UMNO dan orang YB somebody2.

Mantan YB Kuala Kurau mengambil langkah yang agak cepat dan pantas.mula menghampiri KRU KRU BTN ni. Blogger Gelombang Melayu juga adalah salah seorang KRU BTN yang merupakan orang kuat mantan YB ni.Mungkin jika Mantan YB ni jadi Ketua Bahagian, KRU BTN ni dijanjikan jawatan dalam kepimpinan UMNO Bahagian agaknya. jangan lupa ya Gelombang Melayu , bagi tahu bos BTN supaya calonkan semula mantan YB ni. Nanti adalah panggu.

Mantan YB Titi Serong pun tak ketinggalan. KRU BTN yang merupakan bekas pesara PPD menjadi taruhan.

Apapun Rakyat kita semakin bijak dan waras dalam membuat pertimbangan dan pemilihan. Justeru janganlah terlalu mendengar pandangan orang atasan sahaja untuk menentukan calon dengarlah pandangan akar umbi.

* PARIT BUNTAQ tetap mahukan calon baru untuk calon PRU 13. Banyak lagi muka baru yang boleh diketengahkah . Cikgu Jamil , Jamal Nasir , Datuk Yusof Yahaya , Datuk Fuad Nayan , boleh diketangahkan. tak salah jika kita mencuba yang baru jika kita tahu yang lama dah kong. Tapi kalau betul betul mahu pemimpin berjiwa rakyat Mantan YB Titi Serong harus dicalonkan semula.

No comments: