UMNO tidak gemar menerima orang lain kedalam kumpulan mereka, mereka ibarat membahagi-bahagikan harta rampasan perang sesama mereka saja. UMNO lebih suka pintunya tertutup sedangkan parti yang satu lagi itu suka membuka pintunya seluas-luasnya kepada sesiapa saja.
"Mengkritik tidak bererti menentang, Memuji tidak semestinya menyokong, Menegur tidak bermakna membenci, Dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik"

Monday, November 30, 2009

Korban Atau Dikorbankan?

Salam IdulAdha kepada seluruh Umat Islam dimuka bumi ini. Salam juga kepada semua Islam , Melayu Islam , India Islam dan Khasnya Cina Islam yang berada di Parit Buntar dengan harapan agar dapat lebih berusaha dan sanggup " berkorban " untuk perpaduan Umat Islam. Bukan sahaja asyik membahagikan lembu korban dan dok lawan sapa banyak sponsor buat korban.

Tahun ni di Parit Buntar apa yang kita lihat Mantan YB Titi Seronglah orang yang paling sibuk dok bahagi lembu korban MB sambil sambil dok pancing undi nak dicalonkan semula sebagai ADUN.

Sahabatnya pulak dok sibuk berkempen untuk menjadi Ketua bahagian. Mula menjejaki dari cawangan ke cawangan sambil sambil menjaga saudara saudara Cinanya , mungkin nak mengikuti jejak pemimpin pemimpin PAS yang mula menjaga orang kafir dari kebajikan sesama Islam.

Pemimpin PAS Parit Buntar juga tidak kurangnya membuat korban. Difahamkan sebanyak 7 ekor lembu dikorbankan.

Apapun niat korban tuan - tuan hanya Allah Taala je yang tahu. Bagaimana pula dengan pengorbanan tuan tuan sebagai pemimpin. Berjayakah menyatupadukan umat islam di Parit Buntar?

Untuk mencapai tujuan tersebut, pengorbanan seharusnya dilakukan demi menjamin pencapaian matlamat yang di inginkan. Didalam politik tanah air kita dewasa ini, kita telah menyaksikan pelbagai rentetan demi rentetan yang kadang la menjurus kepada pelbagai reaksi yang agak nagetif didalam kotak pemikiran kita.

Didalam arus perubahan yang kita laungkan, media elektronik, infomasi berteknologi, intenet kini telah memainkan peranan yang besar didalam penyebaran maklumat dari masa kesemasa.

UMNO khasnya kini telah meneroka bidang penyebaran maklumat ini melalui internet secara giat bagi memastikan matlamat penyampaian sampai ke sasaran. Akan tetapi adakah kita sedar atau tidak sedar ada sebahagian daripada ahli umno yang memegang jawatan sebagai ketua penerangan masih lagi tidak tahu menggunakan internet dan tidak mempunyai laman untuk penyebaran maklumat bahagian ke peringkat yang lebih global lagi.

Oleh yang demikian sebagai langkah terbaik sempena menyambut hari raya korban ini seharusnya “Kepimpinan Bahagian” yang tidak dapat menjalankan tugasan dan tiada pengetahuan didalam ICT hendaklah “Di korbankan” dan meletakkan sesaorang yang lebih bijak . Zaman goyang kaki didalam UMNO kini telah berlalu. UMNO memerlukan satu generasi yang berilmu dan bersemangat untuk memperjuangkan Agama, Bangsa dan Negara, bukan “Kaldai” tua yang tidak sedarkan diri akan kelemahan.

Begitu juga dengan “Ketua-Ketua Cawangan” yang hanya tahu setahun sekali datang ke Dewan untuk mengambil beg sebagai perwakilan. Mereka ini juga terpaksa “Di Korbankan” untuk memastikan krisis keyakinan terhadap kepimpinan akan berakahir. Secara peribadi saya sendiri, saya tidak dapat memilih pemimpin yang sedemikian,

Di dalam UMNO Parit Buntar pula krisis politik yang semakin hari semakin menyesakkan benak hati rakyat yang inginkan ketenteraman seperti sedia kala mungkin juga akan tercapai jika sekiranya beberapa orang ini terpaksa juga “Di Korbankan” demi harapan sebahagian besar rakyat Parit Buntar. Pelbagai onar telah berlaku kerana ketamakan mereka didalam mengejar kekuasaan yang hilang dari pegangan.

Isu isu yang dimainkan oleh sesetengah pihak seperti isu agama, perkauman, ketuanan melayu telah menjurus kepada beberapa insiden yang menyebabkan perpecahan dikalangan orang Melayu. Sebagai contoh yang paling mudah, isu lembu di mainkan oleh pihak yang tidak bertanggung jawab untuk menaikkan sentimen perkauman dikalangan rakyat di Malaysia demi kepentingan politik peribadi.

Jika demikian. logiknya dihari raya korban ini, maka banyak lah rakyat dan umat Islam di Malaysia akan di hadapkan ke muka pengadilan kerana melakukan ibadah korban dengan penyembelihan lembu.

Walaupun demikian seluruh rakyat Malaysia perlu melihat jauh ke belakang semula mengenai pengobanan yang telah dilakukan oleh pemimpin dahulu untuk memastikan keamanan. kedamaian dapat dinikmati di Malaysia. Jesteru itu adalah menjadi tanggungjawab kita memastikan segala pengorbanan tersebut dijaga dan tidak dapat dirungkai dengan sewenangnya oleh orang yang tidak bertanggungjawab.

Oleh itu, adalah menjadi tanggungjawab pemerintah melakukan sesuatu atau melakukan “Korban” atau “Mengobankan” atau terpaksa di”Korbankan” terhadap individu-individu yang berusaha merosakkan intigrasi kaum didalam negara ini. Tindakan ini akan menjadi pengajaran bahawa keamanan, kedamaian yang sedia ada hendaklah di bajai dengan nilai nilai murni agar ianya tetap subur didalam hati segenap lapisan rakyat dinegara ini.

Sebagaimana petikan daripada BigDog

Rakyat Malaysia juga tidak bersedia untuk ‘mengorbankan’ prinsip semata mata kesenangan dan keselesaan seorang individu, membatasi kepetingan dan sentimen majoriti. Dewasa ini, terdapat usaha pihak liberalist yang terdiri dari anasir anti-Melayu seperti DAP dan politikus-anarkis seperti Anwar Ibrahim yang mendesak agar Penjenayah Perang Chin “Butcher of Malaya” Peng dibenarkan kembali ke Sitiawan, Perak untuk menghabiskan sisa sisa hidup. Dalam tempoh 12 tahun Darurat, Chin “Butcher of Malaya” Peng dan warga Parti Kominis Malaya dipertanggung jawabkan dalam hampir 5,000 nyawa terkorban dengan kejam dimana 60% terdiri dari orang awam yang tidak bedosa, termasuk kanak kanak, wanita dan orang tua

Ini adalah masa sesuai untuk MB ‘Flip-Flop’ Nik Aziz Nik Mat untuk di”Korban’kan, demi kepentingan dan kesejahteraan rakyat Kelantan dan ahli PAS. Ini kerana MB ‘Flip-Flop’ Nik Aziz sebagai Murshidul Am PAS mengamalkan nepotism dan kronyism, berdalih mengenai menerima ‘rasuah’ (imbuhan penajaan Haji bernilai sebanyak RM 65,000 seorang untuk beliau, isteri dan anak dan menantu), memperkudakan agama Allah s.w.t. (“Allah pun mencarut”, “Boleh berkawan dengan syaitan” dan “Pergi jahanam UMNO”) semata mata kepentingan politik dan membawa slogan yang tidak ditunaikan (“Membangun bersama Islam”) selama 19 tahun memerintah Kelantan.

Akhie sekali, di Hari Raya Korban ini, terlalu banyak perkara yang memerlukan pengorbanan untuk kesejahteraan ummah, ada diantaranya terpaksa menjadi “Korban” dan ada juga terpaksa “DiKorbankan” dan ada juga yang “Terkorban” demi untuk mencapai hala tuju yang suci dan murni. Walaupun kita tahu ada diantaranya tidak lah sebersih dan seputih kapas yang baru dipetik.

Selamat Hari Raya Korban.

No comments: