UMNO tidak gemar menerima orang lain kedalam kumpulan mereka, mereka ibarat membahagi-bahagikan harta rampasan perang sesama mereka saja. UMNO lebih suka pintunya tertutup sedangkan parti yang satu lagi itu suka membuka pintunya seluas-luasnya kepada sesiapa saja.
"Mengkritik tidak bererti menentang, Memuji tidak semestinya menyokong, Menegur tidak bermakna membenci, Dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik"

Friday, November 13, 2009

Untung Rugi Banjir

SEKARANG dah musim hujan , banyak kawasan yang bakal dinaiki air , dari sedalam seinci hinggalan berkaki-kaki dalamnya .

Yang dah biasa dinaiki air , sedang buat persiapan untuk pesta banjir macam di Kelantan , yang tak biasa dan dikuatiri akan banjir , elok letakkan barang barang berharga di tempat yang tinggi .

Kalau tak ada tempat yang paling tinggi , elok panjat bukit 300 kaki dan letakan lah disitu .

Berbicara tentang bajir ini , banyak yang mengalami kerugian akibat daripadanya tapi ada juga yang cuba mengaut keuntungan .

Rumah rosak sikit , anak kaya raya , jadi kontraktor , tapi ngaku sebatang kara , semuanya nak nipu dan dapatkan peruntukan .

Rugi seringgit , tapi ngaku rugi seribu , makan berkali-kali sehari , free pulak tapi ngadu kat surat khabar tak dapat makan .

Kemudian ada yang tak banjir , ngaku banjir dan macam-macam lagi , semuanya nak mengejar laba yang sadikit tetapi banyak di mata mereka kerana sebahagiannya ada yang tamak haloba .

Ialah , bila lagi nak rasa duit kerajaan , kerajaan beri bantuan , sediakan tempat tinggal dan makanan dan beri pulak saguhati kerugian , tak ke beruntung bila banjir .

Bukan rugi sangat , balik semula kerumah , cuci rumah aje dan dapat duit lagi , sape tak suka .

Ada jugak , saban tahun banjir , suruh pindah tak mahu kerana apa nak takut banjir , bukan mati pun , sentiasa dapat bantuan dan dah mula seronok dapat bantuan setiap tahun , kalau pindah nanti , tak ada lah lagi banjir dan tak ada lagi lah bantuan untuk mereka .

Pedulilah mereka , biak pi lah , jangan yang berlaku nanti ialah banjir pengaruh , banjir undi atau banjir sokongan .

Baru - baru ni Pekan Parit Buntaq pun nyaris banjir. Kalau banjir kali ni teruklah sikit.nak mengadu kat sapa. YB Khalil? dia pun kalut dok mintak derma , camner nak bantu kita, Mujahid ? camna nak bantu...tak leh nak mai...jalan penuh ayaq, Yb Yunus? aha kalau derma seluaq ngan baju bundle leh la. Tok Raman? dok sakit sakit ni , takkanlah kita gamak nak mintak kat dia.

Yang nak boleh harap pun Abang Bakaq kita la. Tapi banyak mana la sangat duit dia. Kesian tengok kat dia. Sudah sudahlah dok mintak kat dia. Banyak lagi orang orang kaya kat Parit Buntaq. Kontraktor belaan pun banyak. Mintak la kat Abang Pa pulak..banyak bekas bekas YB simpan duit kat dia.Time BN dia kaya Time PAS pun dia kaya...makan keliling.

No comments: