UMNO tidak gemar menerima orang lain kedalam kumpulan mereka, mereka ibarat membahagi-bahagikan harta rampasan perang sesama mereka saja. UMNO lebih suka pintunya tertutup sedangkan parti yang satu lagi itu suka membuka pintunya seluas-luasnya kepada sesiapa saja.
"Mengkritik tidak bererti menentang, Memuji tidak semestinya menyokong, Menegur tidak bermakna membenci, Dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik"

Friday, November 13, 2009

"potong" dikatakan lucah....

Apalah nak jadi dengan segelintir Ahli Dewan Rakyat atau MP kita. Sebegitu banyak masalah dan isu penting yang perlu dibangkitkan di Dewan Rakyat, isu iklan sebuah syarikat pengendali komunikasi jalur lebar tanpa wayar dijadikan topik.

Penggunaan perkataan "potong" yang digunakan dalam iklan tersebut dikatakan "lucah". Jika perkataan itu sudah dikatakan "lucah" bagaimana pula dengan perkataan-perkataan lain yang juga dikaitkan dengan alat kelamin ataupun badan manusia? Tak perlulah diulangi apakah perkataan-perkataan itu walaupun ia ada kaitan dengan makanan, haiwan dan cara mengupas kelapa.

Jika dilihat dari sudut mana sekalipun, perkataan potong tidak sama sekali membawa pengertian lucah atau kurang sopan. Mungkin pemikiran MP berkenaan yang sedemikian rupa.

Kerat, penggal, hiris adalah antara maksud perkataan potong selain ia merujuk kepada kain baju selaku penjodoh bilangan manakala 'tukang potong' ditakrifkan dalam Kamus Dewan sebagai orang yang memotong (menyembelih) ; tukang gunting rambut; dan tukang sunat atau mudin.

Di mana letaknya "kelucahan" dalam perkataan potong? Adakah bersunat, berkhatan atau seperti yang disebut orang sebelah utara Semenanjung 'masuk jawi' itu lucah?

Kepada saya, apa yang dibangkitkan oleh Ahli Dewan Rakyat berkenaan hanya menonjolkan kejanggalan pemikiran yang melihat sesuatu itu dalam pentafsiran sempit.

Apakah tidak boleh dikenakan hukuman 'potong gaji' sekiranya dia terus membangkitkan perkara remeh-temeh dan yang tidak masuk akal.

"Potong, potong, potong sajalah".

No comments: